July 12, 2009

Pinse, besøk til fort og Milano...

Jada, jeg vet det er lenge siden sist. Har til og med begynt å glemme ut hva jeg lenge har hatt lyst til å skrive om...

Ut fra bildene å dømme, er pinsen noe dere ikke har fått hørt nok om. Syk som jeg var da jeg kom hjem fra eksamenstid og barnedåp i Norge, var jeg superklar for menneskelig kontakt etter 5 dager hjemme fra jobb. Og heldig for meg var det flere som ville være med å finne på noe. I St. Genis var det fuglefestival (ikke spør, vet ikke hva det dreide seg om). Men tivoliet var kommet til byen, og vi var fornøyde. Lørdag ble det nevneverdig god 3-retters middag "hos de norske"; jordbær med smeltet sjokolade til forrett (hehe), hjemmelaget pizza ala Tomas til hovedrett, og til dessert, noe jeg ikke husker hva man skal kalle, men noe med jordbær og krem; se bildet under.


Etterpå bar det ut på tivoliet, hvor en stk skyteglad nordmann skjøt på blink, tre ganger, og fikk velge seg tre ulike bamser i premie; her er at bilde av ham og hans favoritt:

Tomas og djevelen...

Marthe og Tomas rett før take-off.

For et par helger siden var jeg, Helga og Hugo på fabrikkutsalg på den ene sjokoladefabrikken i Versoix. Etterpå tok vi en tur ned i strandkanten og spiste den beste aprikosen jeg har smakt noen gang (okei, det var kanskje første gang også, men jeg har spist mye aprikos etterpå, og ingen av dem har vært så gode som disse!). Vi fikk besøk av svaner, ender og stor fisk.

______________________________________________

Utsikt fra turen.

Også fra turen vår en varm junidag.

Også var det den søndagen jeg og Marthe fant ut å gå tur i 30 graders varme er VARMT!! Etter en 2 timers gårtur i lavlandet, besøkte vi Fort l'Ecluse, og bestemte oss så for å bestige del 2 av fortet, som ligger noen hundre meter høyere enn der vi gikk inn. Det var trapp etter trapp etter trapp, det tok aldri slutt. Jeg måtte selvsagt telle antall trinn, og kom totalt til 899 trappetrinn, pluss-minus 5.

Da vi kom hjem sjekket jeg på wikipedia at det var 800 og noen trinn. Og det er mye skal jeg si deg!! Det var nokså tundt å gå opp alle disse trappetrinnene, spesielt når vi ikke visste hvor langt det var. For rundt hvert hjørne, kom det alltid en ny korridor med trapper, ja slik som på bildet. I minste var det kaldt inne i fortet, til tross for de 30 varmegradene ute. Men tilbake til det jeg skulle si, det var enda mye mye mye værre å gå ned igjen alle trinnene!! Det var faktisk skikkelig hardt. Når jeg kom ned klarte jeg ikke å stå stille, beina bare dirret! Rar følelse...

Nedre del av fortet.
______________________________________________

Og ja, jeg og Marthe hadde en flott helgetur til Milano. Her har jeg dessverre ingen bilder, da Marthe var alene fotograf for anledningen. I motsetning til Marthe klarte jeg å bruke et lass med penger på shopping, men for de så fikk jeg et lass med klær også! Så, ska'kke klage. Vi rakk også å være turister en hel dag! Glimrende.

Det beste (utenom shoppingen da) var de to middagene vi hadde der. Lørdag gikk vi ned til restaurant-strøket og fant oss en stappfull plass. Vi bestilte det naboen hadde, og angrer ikke et sekund. Forretten var et helt svært fat med parmaskinke (nam!), og så var middagen biff med båtpoteter og små små kanongode sopper! NAAAM! Hvis jeg ikke husker helt feil, ble vi sittende og spise i bortimot 2-3timer. Tar lang tid å nyte god mat;)

Søndag skulle vi bare ha en kjapp middag før vi gjkk på toget for å komme oss tilbake til Geneve. Nokså tilfeldig valgte vi en restaurant i beste turiststrøk, og tok det billigste på menyen; pizza selvsagt. Lite visste vi hvor fancy denne plassen var, før vi skulle på do. For å komme dit, måtte man ta heisen opp til neste etasje, men man fikk ikke lov å trykke på knappen i heisen selv, neida, det gjorde selvsagt kelneren for deg.

Vannglassene våre var heller aldri tomme igjen etter at vi hadde fått maten. Så snart det minket under halvparten i glassene våre kom en kelner springende og fyllte opp! Super plass! og da vi hadde betalt, med hver vår 20-lapp, og skulle totalt ha 10 tilbake, måtte vi plutselig sittende å vente lenge... merkelig, men selvsagt, kelneren hadde fått med seg at vi splittet regningen, så han brukte litt ekstra tid for å finne vekslepengene til oss, en 5er hver! :)

En tur til Milano kan anbefales, men ta med litt penger og en paraply!

5 comments:

  1. Mascarponekrem med jordbær...namme=)

    ReplyDelete
  2. Neimen, så kjekt å se at du har funnet bloggen min ;)

    ReplyDelete
  3. Hehe....ja ikke sant=)
    "hos de norske"...er det rue lafayette 4 eller?

    ReplyDelete
  4. Selvsagt. Om du leser eldre innlegg vil du oppdage at det er blitt referert til det flere ganger som hos de norske...

    ReplyDelete
  5. It is my first visit to your blog, and I am very impressed with the articles that you serve. Give adequate knowledge for me. Thank you for sharing useful material. I will be back for the more great post. best pizza in tempe az

    ReplyDelete