January 10, 2009

MEMO håndboka

(Sorry, this one is in norwegian only)

Nå har jeg begynt å lese MEMO håndboka av Oddbjørn By. Jeg hadde vel aldri trodd at jeg skulle lese en bok med undertittel "Den enkleste veien til bedre eksamen" -- hvordan kan man tro at sånne teknikker liksom skal funke, og det funker nok uansett ikke for meg!, men etter å ha deltatt på kurs med forfatteren ble jeg fasinert. En fasinasjon som gjerne alltid har vært til stede, mye takket være en mor som husker alle kort som går i et kortspill. I løpet av 10 min hadde Oddbjørn lært oss en metode for å huske de 10 største landene i verden (etter areal), i rekkefølge.

Du tenker gjerne at det skulle alltids du og klart å gjøre, men ville du virkelig klare i hvert fall 8 av 10 etter 10 min? Og i tillegg klart å si alle landene i riktig rekkefølge baklengs? Så umiddelbart? Og like mange igjen dagen etter, og dagen etter det, og til og med en uke seinere? -- uten å tjuvtrene/repetere i mellomtiden? Det gjorde og gjør fremdeles (nå med noe et par runder med repitisjon) både jeg og Tor Arne med denne teknikken (som er veldig enkel). Og jeg lærte rekka, og teknikk, videre til Ann Therese rett før jul. Vet ikke om hun har hatt noe repitisjon, men hun fikk den i hvert fall til ved første forsøk etter å ha hørt gjennom lista et fåtalls ganger (max 3-4).

Det rare er at like etter lærte han oss hvordan vi kan klare å huske landene i Sør-Amerika med hovedstad (som er noe vanskeligere, det synes hvertfall jeg som ikke nødvendigvis hadde hørt om alle disse landene før) -- og i tillegg få med riktig plassering på kartet, og jeg tror jeg husker de fleste enda. Dessverre kommer man aldri helt unna repitisjon hvis man vil huske noe veeeldig lenge.

Ellers kan dere som har norsk IP-adresse (dvs. sitter på en PC knyttet til norsk nettverk) gå inn på nrk.no og leite dere frem til 4-5 episoder av Schrödingers katt som gikk i høst (fritt tilgjengelig å se på fra nettstedet) hvor Oddbjørn lærer ulike folk de utoligste ting; f.eks. er det en som er ekstremt dårlig med navn, som får i oppgave som toastmaster å lære alle de 50 gjestenes navn og hobby, samt gjenkjenne personen. (dere må dessverre se episodene for å finne hvordan det går med ham). Her får dere også et kjapt innblikk i noen av metodene.

Oddbjørn klarte også å lære en blondine og en frisør (ikke nødvendigvis et politisk korrekt valg av forsøkskaniner) 1005 desimaler av pi, i løpet av 10 timer. Før dette var rekorden for kvinner bare 700 desimaler ;) -- og for menn: 83 431. Så bare sett i gang medsøstre, verdensrekorden er ikke langt unna!
Så for alle dere som har lyst å brilijere på eksamen, quiz, som toastmaster, foredragsholder, underviser, lærer (mange navn i mange klasser), så kan jeg på det aller varmeste anbefale Oddbjørn Bys MEMO teknikk. Bøkene er bra, men kursene er enda bedre -- man får med godt med underholdning på kjøpet! se www.oby.no (begge bøkene finner også på dansk og svensk, samt norsk lydbok)

2 comments:

  1. Wow! Dette hørtes ut som noe for meg. Du kom deg igjennom bok også?

    ReplyDelete
  2. ?? nå forstår eg ikkje spm ditt?

    ReplyDelete