May 29, 2009

Zürich, endelig...

Her kommer endelig den mye omtalte Zürich-turen til meg og Inga. Inga ankom Geneve onsdagen før 1.mai langhelga, med lyntoget (også kjent som TGVen) fra Paris etter å ha vært på et møte med jobben der.

Vi hadde lenge diskutert om vi skulle til Zurich, eller om vi kanksje skulle på en biltur med noen av de andre norske jeg kjenner her nede. Og de fleste av dere som kjenner meg, vet at jeg like å planlegge, så det er klart vi hadde snakket mye om det, men fikk liksom aldri noe svar fra de andre norske. Til slutt ble det ikke noe av bilturen, så torsdag sjekket Inga togprisene til Zurich, og vi var enig at omtrent 1000kr pr. person var nokså dyrt tur/retur.

Samme kveld var vi på besøk hos de norske, drakk litt vin og drøste en hel del. Prøvde å overtale Magnus og Tomas til å være med (de har begge hver sin bil), men de var ikke særlig gira på det. Så Inga og jeg innså at det ble vel kanskje ikke noen tur på oss allikevel, i det hele tatt...

Fradagsmorgen er det strålende vær. Vi har fremdeles lyst og reise. Da vi får konstantert at 1000kr for en helgetur med overnatting (for vi skulle jo til venner) egentlig var veldig rimelig, så begynte vi såvidt å pakke. Inge sjekket bankkontoen, som til hennes store overraskelse inneholt mer enn 1000kr mer enn hun forventet, var vi ikke lenger i tvil!

Inga, mens vi venter på bussen.

Vi pakket så fort vi kunne, for så å etterpå sitte og vente på bussen som skulle ta oss inn til Geneve i 40 min. Vi skulle til Zurich.

Vi hadde laget oss en nydelig salat til lunsj, som vi spiste i 2.etg på toget (jepp, dritkult med 2etg-tog!). Vi følte virkelig at vi var på piknik i den sveitsiske naturen! Nydelig - også så godt det var:)
Meg og lunsjen vår på toget.

Vel ankommet Zurich blir vi tatt i mot av Andreas, en tysk venn av Inga som hun ble kjent med på utveksling i New Zealand. Han ordnet med grilling i Zurichs mest fasjonable strøk! Huset han og 10 andre studenter leide hadde vært forsøkt solgt for 9 millioner sveitsiske franc, det vil si bare 50 millioner norske kroner... (ehm). Tina Turner skal visstnok ha et hus like i nærheten...

Etter god grillmat bar turen til Marianne, ei (ihvertfall nå felles vennine) som også studerer på NTNU. Da vi møtte henne på togstasjonen kom hun fortvilet syklende på sin lånte racersykkel. Etter å ha deltatt på et langt ritt, ble hun på hjemveien frastjålet sin sekk med pass, busskort, lommebok etc. Men mobil og husnøkler hadde hun heldigvis på seg. Så da bar det hjem til henne og sove!

Fra venstre: Marianne, Andreas og Inga.

Dagen etter ble det tid for litt turist sightseeing i Zurich, samt soveposeleiting til undertegnede. Vi gikk en tur opp i et av tårnene i kirka Grossmünster, her fikk vi flott utsikt over byen!
Marianne på vei opp den smale trappa i kirketårnet.


Grossmünster, tror det var det nærmeste tårnet vi var oppe i.

Litt av Zürich. Det var utrolig mange kirketårn i Zürich, og alle hadde ei klokke på hver av de 4 sidene av tårnet! Det var som å se Big Ben om igjen og om igjen.


Jeg prøver sovepose! Valget falt tilslutt på akkurat denne.


Stor takk til Marianne for at vi fikk overnatte hos deg og at hadde tid til å henge med oss. Virkelig kjekt var det forresten med UNO-spill på lørdagskvelden. Takk til Andreas for grillingen. Sist men ikke minst, stor takk til Inga for å ta meg med på en så spontan tur! Jeg koste meg masse. Takk til alle for omvisning av byen!

À la prochain!

No comments:

Post a Comment